افرادی که به دنبال کسب ، درآمد از تولید محتوا هستند باید که بتوانند یک رزومه ی تولید محتوا خوب برای خود ایجاد کنند ، به طور کلی روزمه برای هر فردی ضروری است زیرا زمانی که شما به دنبال یک کاری هستید و در شرکتی درخواست استخدام و همکاری میدهیم آنها از شما رزومه میخواهند تا میزان مهارت و تجربه شما را ارزیابی کنند.
ساخت روزمه تولید محتوا دارای اصولی میباشد به طوری که اگر شما طبق آن روزمه خود را ترتیب دهید به احتمال زیادی چیز خوبی از آب درمی آید.
میتوان رزومه را سندی تعریف کرد که در آن شخص علاوه بر اطلاعات شخصی ، میزان مهارت خود را در زمینه های مختلف و همچنین سابقه کارهایی را که انجام داده است ، در آن میاورد به گونه ای که کارفرما با یک نگاه متوجه شود که در زمینه مورد نظر شخص چقدر میتواند موفق واقع شود.
زمانی که شما بخواهید با یک شرکت سفارش تولید محتوا همکاری کنید به احتمال زیاد از شما درخواست رزومه ی تولید محتوا خواهند کرد به همین دلیل باید که قبل از اینکه درخواست خود را برای استخدام ثبت کنید اقدام به نوشتن یک رزومه خوب برای خود کنید.
در ادامه این مقاله بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد و فاکتور های مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما را در راستای نوشتن یک رزومه خوب راهنمایی کنیم.
آشنایی با رزومه ی تولید محتوا
با توجه به افزایش تعداد نویسندگان موجود در زمینه تولید محتوا های متنی ، امروزه شرکت ها بیشتر از هر زمانی روی رزومه افراد حساس هستند و به خوبی آنها را بررسی میکنند تا از بین گزینه های موجود بهترین نویسنده را انتخاب کنند.
در واقع رزومه همانند شناسنامه کاری نویسنده است که در آن باید به خوبی هویت کاری فرد اورده شده باشد به همین دلیل نوشتن درست آن بسیار مهم است ، حتی در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که افراد با تجربه های کاری بالا با یک رزومه اشتباه نتوانسته اند که شغل مورد نظر خود را به دست بیاورند اما از یک طرف یک فرد عادی با نوشتن یک رزومه بسیار خوب موفق به کسب آن شده است.
پس حتما روی رزومه خود وقت بگذارید و به خوبی آن را بنویسید.
به طور کلی در یک رزومه باید که مشخصات زیر حتما آورده شود :
۱ ) مشخصات شناسایی : در ابتدا هر رزومه شما باید که خود را معرفی کنید ، نام و نام خانوادگی ، سن و تاریخ تولد ، شماره تماس و دیگر راه های دسترسی و …
۲ ) مشخصات تحصیلی : حتما در رزومه خود اشاره کنید که تحصیلات شما چه مقدار است سابقه تحصیلی تاثیر زیادی میتواند که روی سطح رزومه شما بگذارد.
۳ ) مهارت ها : در هر زمینه ای که مرتبط با تولید محتوا است اگر مهارتی دارید در رزومه خود ذکر کنید ،مهارت شما میتواند در زمینه نرم افزار های مختلف ، مهارت ها شخصی مثل ارتباط گرفتن با افراد ، انجام کار های گروهی ، توانایی در زمینه نوشتن انواع محتوا های متنی ، مهارت ترجمه ، و …
۴ ) سوابق کاری : شاید بتوان گفت سوابق کاری مهم ترین بخش از روزمه یک فرد است به طوری که تعیین میکند که فرد از مهارت هایی که دارد در چه حوزه ای بهره برده است و تجربه کاری آن چه مقدار میباشد.
در رزومه خود سعی کنید به ترتیب از کارهای بزرگ خود شروع کرده و به کارهای کوچک خود برسید و به صورت اولویت بندی تمام کار هایی که تا به امروز انجام دادید را بنویسید ، بعدا هم اشاره خواهیم کرد که نوشتن حتی کوچکترین کارها نیز چه تاثیری روی رزومه شما خواهد گذاشت.
پس اکنون که با بخش های مختلف از یک رزومه تولید محتوا آشنا شدید در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی که نیاز است برای نوشتن هر بخش به یاد داشته باشید را به شما معرفی کنیم.
نکات اصلی برای نوشتن یک رزومه ی عالی
هر چقدر هم که مهارت و سابقه داشته باشید در صورتی که نتوانید آنها را به درستی در رزومه خود پیاده سازی کنید ، کارفرما متوجه این موضوع نخواهد شد و این نشان دهنده میزان اهمیت نوشتن یک روزمه خوب است.
امروزه با چندین برابر شدن اهمیت تولید محتوا روزانه هزاران سفارش تولید محتوا به شرکت های مربوطه به ثبت میرسد که همه آنها نیاز به یک نویسنده خود می باشند.
از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد هستند که ادعای نویسندگی میکنند و خواستار استخدام در این شرکت ها هستند ، پس با این شرایط کارفرما مجبور است که به خوبی روزمه افراد را بررسی کنید تا متوجه شود که کدام نویسنده مهارت بیشتری دارد.
برای نوشتن یک رزومه خوب نیاز است که برخی از نکات مهم را رعایت کنید که در این بخش مهم ترین آنها را به شما بیان خواهیم کرد :
۱ ) همه چیز را بنویسید : از نوشتن کوچکترین کار های خود هم اجتناب نکنید و هر آنچه در زمینه تولید محتوا انجام دادید را در روزمه خود بیاوید . البته به یاد داشته باشید که روزمه باید خلاصه باشد یعنی شما در عین اینکه همه چیز را نوشته اید ، طولانی نیز نشود پس از توضیح های الکی بپرهیزید.
۲ ) اولویت داشته باشید : توجه کنید که کارفرما قرار است به ترتیب سابقه های کاری شما را بررسی کند پس حتما به ترتیب بنویسید یعنی در اول لیست بزرگ ترین و مهم ترین شرکت هایی که با آنها همکاری داشتید و یا بهترین پروژه هایی که انجام دادید را ذکر کنید و همینطور به ترتیب پیش بروید و در انتها کارهایی که ارزش کمتری داشته اند را بیان کنید.
۳ ) صادق باشید : روزمه خود را با دروغ پر نکنید زیرا خیلی سریع صحت مواردی که در رزومه خود نوشته اید مشخص خواهد شد پس صادق باشید و دروغ ننوسید.
۴ ) کمی بزرگ نمایی کنید : در همین ابتدا بگوییم که منظور از بزرگ نمایی دروغ نوشتن در روزمه نیست ! بلکه منظور این است که بتوانید کار هایی که تا به امروز انجام دادید را پر رنگ تر و با اهمیت تر جلوه دهید.
مثلا به خوبی جمله بندی کنید و از کلماتی که به صورت خودکاری در دهن افراد بزرگ نمایی ایجاد میکند استفاده کنید و … .
۵ ) در بخش مهارت ها هر چه دارید به نمایش بگذارید : به هر نرم افزاری که مسلط هستید ، هر مهارتی که در زمینه نویسندگی و تحقیق دارید ، به هر زبانی که تسلط دارید ، تایپ ده انگشتی و … همه را به صورت دقیق در رزومه خود بیاوید.
۶ ) به راه های ارتباطی توجه کنید : در بخش مشخصات فردی حتما چندین راه ارتباطی تعریف کنید ه عنوان مثال میتوانید از یک ایمیل معتبر و شماره تماس ثابت و همراه معتبر استفاده کنید.
همچنین توجه کنید باید که همیشه در دسترس باشید.
۷ ) هدفمند روزمه بنوسید : قبل از اینکه بخواهید روزمه خود را بنوسید باید تکلیف خود را مشخص کنید که میخواهید در چه زمینه ای فعالیت کنید مثلا اگر نویسنده هستید میخواهید به عنوان نویستده تخصصی کارکنید ، یا به عنوان یک ویراست و … و سپس با توجه به هدفی که انتخاب کردید شروع به نوشتن کنید.
۸ ) ظاهر : به ظاهر رزومه خود نیز اهمیت دهید ، سعی کنید از پس زمینه های خیلی شلوغ استفاده نکنید و همچنین به نگارش آن نیز توجه داشته باشید.
انواع رزومه برای نویسندگان تولید محتوا آنلاین
امروزه پول درآوردن از تولید محتوا تبدیل به یکی از برنامه های هر فرد شده است زیرا این شغل به نسبت ساده است و با کمی تمرین و دیدن آموزش درست میتوان که در آن موفق بود.
همان طور که تا به اینجا اشاره کردیم یکی از مهم ترین اقداماتی که باید شما پیش از شروع کار حتما انجام دهید ساخت یک روزمه خوب برای خود است.
تا به اینجا با مفهوم روزمه تولید محتوا آشنا شدید در این بخش قصد داریم که به بررسی انواع مختلف از رزومه های تولید محتوا بپردازیم :
۱ ) رزومه های زمانی : برخی از مواقع شرکت ها فقط میزان سابقه کاری شما را ملاک قرار میدهند در این شرایط باید که برای خود یک روزمه زمانی ترتیب دهید به این صورت که در آن باید از آ خرین محل اشتغال تا اولین کار خود را به تریبت بیان کنید.
۲ ) رزومه ها مهارتی : در این نوع از روزمه ها صرفا روی مهارتی که افراد دارند تمرکز میشود و دیگر سابقه کار اهمیت زیادی ندارد ، و آنچه اهمیت دارد کیفیت پروژه هایی است که توسط شخص انجام گرفته است.
۳ ) رزومه های ترکیبی : در این گونه از روزمه ها هم روی سابقه و هم روی مهارت کار میشود ، امروزه بیشتر از این نوع روزمه ها استفاده میشود زیرا به خوبی میتواند میزان تجربه و مهارتی که فرد دارد را به صورت کامل نمایش دهد.
۴ ) روزمه های هدفمند : زمانی که میخواهید برای شرکت خاصی روزمه بفرستید از نوع هدفمند باید استفاده کنید یعنی در رزومه خود به آنچه که همان شرکت نیاز دارد و به آن توجه میکند اشاره کنید.
۵ ) رزومه اینفوگرافیک و خلاقانه : این نمونه ها محتوای یکسانی با نوع ترکیبی دارند اما در آن اطلاعات به صورت گرافیکی و خلاقانه نمایش داده شده است که میتواند برای کارفرما جذاب تر باشد.
به چه مواردی باید در رزومه ی تولید محتوا دقت کنیم؟
در هر صورت چه بخواهید در شرکت تولید محتوا مشغول شوید و چه قصد کسب درآمد از محتوانویسی درخانه را به صورت فریلنسری داشته باشید باید یک روزمه خوب برای خود بسازید ، برخی از نکاتی که در این رابطه خوب است بدانید عبارت است از :
۱ ) یعی کنید روزمه خود را به صورت اینفوگرافیک دربیاورید تا برای خوانند جذاب باشد.
۲ ) به حاشیه نروید و به صورت هدفمند روزمه خود را نگارش کنید.
۳ ) توجه کنید که تمامی اصول نگارشی را رعایت کرده باشید و همچنین غلط املایی در روزمه شما وجود نداشته باشد.
۴ ) بهتر است از نوع ترکیبی استفاده کنید تا هم مهارت های شما و هم سابقه کار شما را پوشش دهد.
۵ ) از قالب های مناسب که خیلی شلوغ نیستند استفاده کنید.
۶ ) از اطلاعات غلط در رزومه خود استفاده نکنید.
۷ ) بعد از پایان یک دور روزمه را بخوانید و سعی کنید ایراد های آن را برطرف کنید.
۸ ) در ابتدا کار اگر سابقه ندارید مهارت های خود را افزایش دهید و از روزمه های مهارتی استفاده کنید ، همچنین سعی کنید با استفاده از پلتفرم هایی همانند آی سئو که در ابتدا از شما رزومه نمیخواهند تجربه کسب کنید.
داشتن رزومه تولید محتوا چه کمکی به کسب و کار ما میکند؟
شاید از خود بپرسید دلیل تاکید شدید بر روی داشتن یک روزمه خوب چیست ؟ در این بخش برخی از مهم ترین مزیت های داشتن روزمه را بیان میکنیم تا کمی قانع شوید :
۱ ) افزایش حقوق محتوا نویسی آنلاین : در صورتی که روزمه خوبی داشته باشید حقوق بیشتری نیز به شما پیشنهاد میشود.
۲ ) استخدام سریع تر : در صورتی که به یک روزمه داشته باشید که به خوبی شما را معرفی کند و نشان دهد که چه مقدار تجربه و مهارت دارید میتوانید که خیلی سریع تر از حالت عادی در شرکت های مربوطه اسخدام میشود.
۳ ) همکاری بهتر : زمانی که میخواهید با یک کارفرما پروژه ای را کار کنید به اجتمال زیاد از تجربه های کاری شما خواهد پرسید که در این صورت با یک روزمه خوب میتوانید پاسخ آنها را بدهید.
۴ ) شناخت بهتر خود : زمانی که در حال نوشتن رزومه هستید خود را بیشتر میشناسید و کاستی های خود را بهتر درک میکنید در این صورت بهتر میتوانید رشد کنید و روی نقص های خود کار کنید.